Thursday, September 20, 2007

Santral İstanbul - Modern ve Ötesi - Enerji Müzesi


Geçtiğimiz Pazar günü ne zamandır görmek istediğim Santral İstanbul'a gittim. Bilgi üniversitesinin 118.000 metre kare alan içerisinde olan Osmanlı döneminde kurulmuş Silahtarağa Elektrik Santralini koruyup ,düzenleyip İstanbul kültür merkezlerine nasıl bir yer kazandırdığını merak ediyordum. Modern ve Ötesi sergisi bunun için çok güzel bir fırsat oldu. 1950 ve 2000 yılları arasında yapılmış 100 den fazla sanatçının 450 eserinden oluşan bu sergi görülmeye değer. Sergi 29 şubata kadar devam edecek. Yanlış saymadıysam 6 kata yayılmış koca bir sergi alanı ve eserler kronolojik sıra ile gruplandırılmış düzende. Son yıllarda artmaya başlayan bu tarz kültür merkezleri insana moral veriyor. Avrupada bir sergi geziyormuşsunuz gibi. Haaa ölçü avrupa mıdır ?derseniz bilmiyorum ordakilerin daha iyi olduğunu gördük ve biliyoruz. Bunun bir özenti gibi algılanmasını istemem. Temiz ve bakamlı sergi alanları,vestiyer hizmetleri, audiophone hizmeti,bakımlı tuvaletler,müze alışveriş dükkanları gibi şeyleri kastediyorum. İstanbul Modern ,Pera Müzesi, Sabancı müzesi,Koç müzesi derken gittikçe iyiye doğru yol alıyoruz gibi geliyor. Sergiden birkaç resim paylaşayım.


Bedri Rahmi Eyüboğlu



Modern çalışmlardan biri


Silahtarağa Elektrik Santrali 1911 yılında kurulmuş ve 1982 ye kadar hizmet vermiş. Santral şu anda oldugu gibi muahafaza ediliyor. Santral kısmı Enerji Müzesi olarak adlandırılmış ,Burası çok eğlenceli idi. Uygulamalı olarak deneyebileceğiniz bir sürü alet var. Devreleri çalıştırıyorsunuz. Elektrik yüklü bir küreye dokunup saçlarınızın havaya kalkmasını izliyorsunuz,

hareket enerjisinin nasıl elektrik enerjisine dönüştüğünü göüyorsunuz ,Yukarıda gördüğünüz ben deniz pedalları çevirdikçe önümde bulunan camlı haznenin içindeki elektrikli aletler tek tek çalışmaya başlıyor. Radyo,kamera,mikser.saç kurutma makinası.Tahmin edersinizki burada oldukça eğlendim.


Bu kadar gezdikten sonra dinlenip nirşeyler atıştırılacak yer var mı derseniz onunda cevabı evet.Burayıda çok beğendim. Adını okuyamadım ama sanırım burası Otto .Burada şube açacaklarını okumuştum. Açık mutfakları var içeride kocaman ahşap uzun masalar ,bar şeklinde dizayn edilmiş ayrı bir kısım ,kahve içki herşey var. İşte öyleyken böye...... :) görüşmek üzere.

No comments: